Logo ukraina 002

27. sep. 2022

Forbund

Uttalelse om russiske spillere som åpent støtter Putin

Norges Sjakkforbund ønsker ikke at Sergej Karjakin, eller andre sjakkspillere som støtter invasjonskrigen i Ukraina, skal få delta i turneringer i forbundets regi. Dette omfatter alle ratede turneringer i Norge, og forbundet vil på det sterkeste anbefale at alle andre arrangører legger seg på samme linje.

Den tidligere VM-utfordreren Sergej Karjakin annonserte den 25. september at hans utestengelse fra FIDE-arrangementer hadde utløpt samme dag. Annonseringen foregikk på sosiale medier hvor Karjakin igjen uttrykte sin støtte til den russiske invasjonen av Ukraina.

Norges Sjakkforbund har tidligere publisert uttalelser som fordømmer krigen, og forbundet har vist sin støtte ved å boikotte utøvere som representerer Russland og Belarus. Vi støtter også IOC og FIDEs avgjørelse om å kun tillate russiske utøvere som ikke stiller under russisk flagg i våre arrangementer.

Norges Sjakkforbund ønsker ikke at Sergej Karjakin, eller andre sjakkspillere som støtter invasjonskrigen i Ukraina, skal få delta i turneringer i forbundets regi. Dette gjelder alle ratede turneringer i Norge, og forbundet vil på det sterkeste anbefale at alle andre arrangører legger seg på samme linje.