7. des. 2017

Skole

Skolemesterskap i Melhus kommune

bilder og tekst av Geir Nesheim, prosjektleder SkoleSjakken

På Melhus i Trøndelag har de fått til noe helt spesielt. Seks barneskoler møtes til sjakkturnering to ganger i året – på omgang mellom skolene. Skolene stiller med tremannslag, og har gjerne uttaksturnering på egen skole og til og med i hver enkelt klasse i forkant. Årets juleturnering ble arrangert på Lundamo skole fredag 1.12, med 18 spillere på plass, og med 15 runders hurtigsjakkturnering, bare avbrutt av hyggelig felles lunsj og avsluttende premieutdeling. Det hele tok vel 4 timer. Så møtes lagene igjen til påske – kanskje med enda flere av kommunens 10 barneskoler som deltakere. Flere av de deltakende skolene er dessuten med på SkoleSjakken-prosjektet, som i skoleåret 2017/18 pågår for fullt i Trøndelag. Noen er også med på det nye initiativet Sjakk5ern, der alle Trøndelags 5-klasser nå tilbys gratis én-times sjakkopplæring i klasserommet, med mulighet for å delta i distrikts- og fylkesmesterskap - der hele klassen deltar! [caption id="attachment_356" align="aligncenter" width="587"]Melhus 1 Rektor Rune Krokstad, Hovin skole, orienterer laglederne fra de andre skolene før turneringen[/caption] Primus motor for Melhus-turneringene og rektor på Hovin skole Rune Krogstad (til høyre på bildet) forteller:
Ideen om å introdusere sjakk på skolen sprang ut fra et behov om å treffe og bli kjent med elevene på andre enn de tradisjonelle arenaene i klasseromsituasjonen. Vi prøvde med skolesjakkturnering for 2.-7. klasse, og hele 70 % av elevene deltok. Mange unger fikk en ny mestringsarena, der bl.a fair play, sunn folkeskikk ved brettet og klare regler var bra elementer. Da det forrige SkoleSjakk-prosjektet pågikk i 2010-13 kom vi i kontakt med andre likesinnede, bl.a. Amir Ghaderi i Trøndelag Sjakkrets Ungdom, og vi fikk hjelp og stiftet skolesjakklaget Sjakknuseren, som fortsatt er aktivt. Vi tok felles buss til Oslo og deltok på turnering, og alle fikk en opplevelse de vil huske for all fremtid. Siden da har det bare økt på, med stadig flere skoler her i Melhus som deltar. Nå får barneskoleelever her en ny møteplass der de treffer andre jevngamle fra kommunen, uten at dette som ofte ellers må være på idrettsbanen.
Rektor Reidar Johnsen (helt til venstre på bildet over)på årets vertskole Lundamo skole (se bilde til venstre), synes det er hyggelig med sjakktiltaket.
Sjakk er jo positivt for elevene, og stimulerer sikkert tankevirksomheten. Ikke minst fungerer sjakk bra for barn som kanskje har mye uro i seg, men som i sjakken finner en arena for å praktisere konsentrasjon og konkret problemløsning. Det må være bra!
Lærer på Brekkåsen skolen Eva Haagensen s(ved søylen midt på bildet) stilte som lagleder for gjengen fra sin skole. Hun sier:
Jeg kom over en artikkel i Dansk Lærerblad som omtalte hvor bra sjakk var for skolebarn, og diskuterte dette med rektor. Vi valgte å prøve det hos oss, og jeg deltok på SkoleSjakkens kurs i Trondheim i høst. Nå deltar vi fast i Melhus-turneringen med uttaksturneringer både i klasser og for skolen totalt!
[caption id="attachment_358" align="aligncenter" width="351"]Melhus 3 Amalie Vik Duun hadde elevjobb som reporter for Skoleavisa «Brekka» på Brekkåsen skole[/caption] Med seg hadde Haagensen også elev i 7B på Brekkåsen Amalie Vik Duun (med kamera), som har elevjobb i Skoleavisa «Brekka». Hun skulle lage reportasje om sjakkturneringen, og fikk med seg mange gode bilder og intervjuer. Hun er selv glad i sjakk:
Det er gøy, og så er det bra for konsentrasjonen. Jeg spiller litt i familien, og var med på uttaksturneringen på vår skole, men kom til slutt akkurat ikke med på skolelaget denne gangen. Så da får jeg lage reportasje isteden!
Melhus 4 Siren Økdal fra Lundamo skole (til venstre på bildet) og Dina Ler fra Flå skole (til høyre) synes det er gøy med sjakkturnering.
Vi er ikke så gode, men lærer hele tiden, og så er det moro å treffe de fra de andre skolene.
Lærer Kjell Arne Jensen på Flå skole (nr 2 fra høyre på gruppebildet) er selv sjakkspiller, og har nok tilført sine elever noen ekstra triks. I alle fall ble det 2. plass denne gangen. Han har stor tro på sjakk som tiltak på barneskoler, og Flå skole hadde hele tre lærere med på SkoleSjakken-kurs i høst.
Nå er vi flere om dette, så jeg blir ikke så alene. Det er alltid bra, sier han.
Sigve Granlund, inspektør på Gimse skole (nr 3 fra høyre på gruppebildet) var med på starten av skolesjakkeventyret på Melhus sammen med Krogstad. Han ser mye positivt med sjakk i skolen:
Ungene overgår ofte seg sjøl når de får nye og morsomme utfordringer. Og det er ofte overraskende hvem som hevder seg særlig godt – ikke alltid de man tror på forhånd. Hos oss tar vi sjakken i bruk mot slutten av skoledagen – etter lange dager med mye teori passer sjakken midt i blinken og gir barna ny energi.
Melhus 5 På Gimse har de også en elev som har blitt særlig glad i sjakken: Alexander Øye-Strømberg (nærmest på bildet). Han har allerede deltatt i NM for Ungdom der han i Kristiansand i november i år ble nr 4 av 52 deltakere, på samme poengsum som vinneren. På Melhus-turneringen vant han alle sine spill. Øye-Strømberg trenes av Torbjørn Dahl (i bakgrunnen til venstre på gruppebildet), som hjelper mange av de ivrigste elevene i fylket når det er behov for større utfordringer. Dahl sier:
Alle barn kan ha glede av sjakk som hobby, f.eks på skolen, men når de når et visst nivå kan det være bra å komme inn i klubbmiljø og få spille turneringer mot andre som er like ivrige. Skoler som opplever dette bør ta kontakt med sjakklubber i nærheten og få hjelp der til å gi disse ivrigste et godt tilbud.
Lærer Odd Arne Hatten fra Rosmælen skole (midt på gruppebildet) forteller at også de har blitt bitt av sjakk-basillen:
Vi har et stort brett ute i skolegården i friminuttet, og så er det sjakkspill på SFO. Sjakk øver opp barna i logisk tenking, og er bra ikke minst for de som kanskje har litt mye uro i kroppen. Vi har også hatt skoleturneringer tidligere, men ikke i høst. Men vi er med her på Lundamo i dag, og det vil vi fortsette med.
Flott sjakkdag på Lundamo skole på Melhus, altså, med mange positive pluss-effekter. Kanskje til inspirasjon for andre skoler og kommuner rundt om i landet.